21 lutego po raz kolejny obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Święto to zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 roku, by pomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. W tym roku podejmowane działania były również częścią Ogólnopolskiej Kampanii (Like) dla poprawnej polszczyzny.
Z powodu pandemii obchody miały odmienny charakter – uczniowie pracowali w swoich klasach, jednak podejmowane działania były zróżnicowane, więc każdy mógł znaleźć coś dla siebie.
Na początku obejrzeli kilkuminutowe filmy z cyklu ,,Błyskawiczne dzieje polszczyzny”. Dzięki temu poznali nie tylko pochodzenie języka polskiego, ale również przyczyny wprowadzania słów zapożyczonych od naszych sąsiadów.
Dostępna była również prezentacja, w której znajdowały się quizy sprawdzające poprawność językową, dyktanda i ciekawostki dotyczące naszego języka. Sporym wyzwaniem okazały się łamańce językowe oraz rebusy i krzyżówki, do rozwiązania których konieczna była znajomość przysłów. Najczęstsze błędy językowe poznaliśmy dzięki filmowi na Eduelo.
Nie zabrakło też ćwiczeń sprawdzających pisownię znaków diakrytycznych pod hasłem “Język polski jest – ą, ę”. Można było poszukać w wykreślance homofonów – wyrazów brzmiących tak samo, lecz inaczej zapisywanych. W wężu wyrazowym z kolei należało odszukać imiona żeńskie, a na karcie z męskimi nazwami zawodów trzeba było utworzyć żeńskie odpowiedniki.
Natomiast młodsi uczniowie gromadzili widoczne wokół siebie przedmioty, w nazwach których była określona litera oraz zapisywali jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się na litery znajdujące się w słowie krasnoludek. Pojawiły się również prace plastyczne – ilustrowane związki frazeologiczne lub też kolorowane litery oznaczające określoną regułę ortograficzną.
Przeprowadzenie tych wszystkich działań było możliwe dzięki zaangażowaniu nauczycieli: Agnieszki Bręk – Świtalskiej, Ewy Łysiak – Tupalskiej, Katarzyny Ciechańskiej, Moniki Garczarek, Hanny Gmerek, Mirosławy Ginter. Koordynatorem była Małgorzata Poznańska.